Het verhaal van Chef centraal

Vanuit een levenslange passie voor eten en de overtuiging te willen bijdragen aan een duurzamere voedselketen richt Karel Raymakers in 2019 Chef Centraal op.

Na jarenlang bij Unilever en Makro Argentinië te hebben gewerkt, beseft hij dat hij de touwtjes zelf in handen moet nemen om een verschil te maken.

Door te praten met chefs, die zijn enthousiasme over mooie producten delen, merkt hij al snel dat er enorme interesse is in lokale en duurzame producten. Het aanbod is echter versplinterd, en chefs hebben geen tijd en ruimte om het land door te reizen, op zoek naar iets verrassends.

Gewapend met een gezond stel smaakpapillen en tomeloze energie begint Karel aan een zoektocht naar producenten

met een verhaal. Naar makers die net zo toegewijd zijn aan hun vak als aan hun omgeving.

Zo krijgt Chef Centraal gestalte, een persoonlijke horecagroothandel waar vakmanschap, kwaliteit en enthousiasme hand in hand gaan met het streven naar een houdbare voedselvoorziening.

Voedsel legt veel te veel kilometers af voordat het op ons bord komt. Dat is niet alleen doodzonde, het is ook niet nodig. Wij zoeken expliciet naar producenten dicht bij huis.

Onze filosofie

Chef Centraal heeft als missie om de voedseltransitie in de horeca te laten plaatsvinden. Dit doen wij door als Amsterdamse horecagroothandel duurzame en lokale producten voor chefs toegankelijk te maken. De benodigde voedseltransitie berust volgens ons op de volgende pijlers:

LOKALE PRODUCTEN

Voedsel legt veel te veel kilometers af voordat het op ons bord komt. Dat is niet alleen doodzonde, het is ook niet nodig. Wij zoeken expliciet naar producenten dicht bij huis, zoals melk uit het Amstelland, Groningse mozzarella of tempeh van Franse lupinebonen, in plaats van van soja uit tropische regenwouden.

Dikhoeve_boerderij_1200x750

PLANTAARDIGE PRODUCTEN

De consumptie van dierlijke producten is onhoudbaar hoog en smaakvolle alternatieven zijn onmisbaar in de transitie naar een plantaardig dieet. Pure vervangers zoals plantaardige bitterballen zijn fantastisch, maar ook smaakmakers en alternatieven als kimchi en tempeh verbreden de plantaardige mogelijkheden enorm. De dieren waarvan wij producten in het assortiment hebben zijn met zoveel als mogelijk respect behandeld.

FungiFactory_Zwammen

CIRCULAIRE PRODUCTEN

Verspilling is één van de grootste problemen in onze voedselketen, en circulaire producten zijn een geweldige stap om hiertegen ten strijde te trekken. We werken daarom nauw samen met producenten die producten die anders in de prullenbak zouden belanden, nieuw leven inblazen.

Circulair_DeTweedeJeugd

Net zo enthousiast geworden als wij?

SLAAFVRIJE PRODUCTEN

Een deel van ons voedsel wordt geproduceerd door boeren die hiervoor zwaar ondermaats worden vergoed. Met name de cacao- en koffieproductie zijn hier schrijnende voorbeelden van. We werken daarom samen met leveranciers die met transparantie en bijzondere lokale kennis écht een verschil kunnen maken.

Chocolatemakers_Cacoaboeren_1200x750

MILIEUVRIENDELIJK VERVOER

Een pak havermelk rondrijden in een oude dieselbus lijkt ons niet de oplossing. Daarom bezorgen we onze producten met elektrische bestelbusjes en beperken we met het bundelen van de leveringen van onze producenten het aantal bezorgingen in stad enorm.

Chocolatemakers_shipuitladen_1200x750

MINIMALISEREN VAN AFVAL

De hoeveelheid verpakkingsafval in de voedselketen is ons een doorn in het oog. We kijken ernaar uit daarmee aan de slag te gaan, samen met klanten, leveranciers en producenten.

Potten_1200x750